Jom Intai Blog Rosalinda

Foto Saya
Blog ini dah tentulah mengenai kehidupan aii bersama Cinta Hati dan Buah Hati kesayangan saya... Disini lah tempatnya saya menconteng apa saja yang saya nak ceritakan..berkongsikan rasa sayang, cinta, kasih, gembira, sedih dan segala nya...Jom intai saya di blog nie....

Cinta Hati

Cinta Hati

Buah Hati

Buah Hati

Kami

Kami

Arkib Blog

Robot

Isnin, 22 April 2013

Jom Intai ~ Masak Lemak Ikan Masin

Apa yang nak di buat ngan ikan masin
nie..asik la duk goreng kan...
nampak ikan masin dalam peti...
ikan cencaru..ada yang panggil ikan jeket..
kulit keras tu...ha aii nak buat
masak lemak..yang kuah kuning tu..

ha jom kita tgk...mcm mana bentuknya...
jeng..jeng..jeng


aii tambah la aksesori
kacang panjang.timun ngan cili hijau..
kalau rajin buat sambal...umphh terangkat 
la mkn..hihiih

opss atas cadangan di bwh kita
kongsi la resepinya...
edit semula nie

MASAk LEMAK IKAN MASIN

ikan cencaru masin - tapi nak guna apa pun boleh..
bawang besar
bawang putih - sikit je..jgn byk
lengkuas - pun sikit je..agak-agak la kuantitinya..
cili masak - dlam 2 atau 3 tangkai
cili api - jgn byk kang berasap lak..tapi kalau suka pedas blh je
kunyit hidup
bland semua..bahan2 kat atas tu..tapi ikan masin tu
jgn pulak di bland...emm rendam kejap..
sbb nanti masin sgt lak kan...

dah hancur tapis..yang dah di bland tadi
hampas tu buang sbb nanti tak cantik
pulak kuah tu..kan

masukan santan biar mendidih santan ngan
semua bahan kisaran tadi
bila dah mendidih
masukan ikan masin..
asam keping..
sedikit gula..garam kalau dah masin tak yah
ikut pada citerasa kan..sbb kadang2 ikan masin dah cukup
tuk kuah tu..so x yah buh

last sekali masukan bahan aksesori
kacang panjang..timun..dan cili hijau..
siap..senang kan...
selamat mencuba...

4 ulasan:

  1. rose cadangan dr aku.ape kata ko buat cara2 memasak..senang bagi yg tak geti masak mcm aku nie nak cuba masak lauk2 lain selain sardin..

    BalasPadam
  2. hai mai aku pun tak pandai gak...malu plk nak bg resepi..hihihi
    tapi kalau nak gak nati ek..aku rajin2 kan diri tulis resepinya..hihiih

    BalasPadam
  3. harus tulis..demi kawan mu ini..

    BalasPadam
  4. buh belimbung buluh ni lagi mantoppp karosss.... masam2 pedas tu..

    BalasPadam

Perkahwinan