Jom Intai Blog Rosalinda

Foto Saya
Blog ini dah tentulah mengenai kehidupan aii bersama Cinta Hati dan Buah Hati kesayangan saya... Disini lah tempatnya saya menconteng apa saja yang saya nak ceritakan..berkongsikan rasa sayang, cinta, kasih, gembira, sedih dan segala nya...Jom intai saya di blog nie....

Cinta Hati

Cinta Hati

Buah Hati

Buah Hati

Kami

Kami

Arkib Blog

Robot

Khamis, 21 April 2011

Jom Intai ~ Pasal Etok

ha...kepada kengkawan semua pernah tengok tak benda nie?






hehehehe...nie dinamakan etok. Ianya merupakan satu spesies dengan kerang tapi hidup di sungai yang cetek la...kalau air sungai surut memang banyak la etok nie...Cara nak ambik etok ni senang aje, org kelantan ckp dengan cara mengokok. Caranya ialah gali pasir ke dalam sungai dengan menggunakan raga atau jari pun boleh pastu raga tu tapis ke dalam air beberapa kali untuk mengasingkan etok dengan pasir dan batu-batu kecil. Aku pernah cuma time tu umur aku dalam 12 tahun pengalaman betul mmg tal leh lupa...hehehe...sonok..




Nie la caranya etok di salai...hehehe



Cara nak masak etok nie ada macam-macam cara boleh di rebus, masak lemak putih tapi yang biasa aku makan etok yang di salai. Salai je ngan rempah-rempah seperti garam, serai, halia dan sebagainya. Kalau korang nak tau banyak je boleh dapat etok nie kat sepanjang jalan kasar  ada gerai dan di pasar-pasar (siti khadijah dan pasir mas) yg jual etok.... cari mesti jumoa...Ha tapi ingat ...... etok jugak buleh membawa taun dan kepialu...jika dimakan berlebihan. Kalau dikelantan selalu nye mkn bersama nasi kerabu...aduhh sedap tu...




Etok yang dijual disukat dengan tin susu mcm dalam gambar tu....


Haa..nie la ropenye...isi etok yang aku citer tu....


Rabu, 20 April 2011

Jom Intai ~ Pasal Keluhan

Maaf la ye dah agak lama x menulis sbb pc kat opis tu tah kena apa tah virus agaknye....dan skg nie aku bosan plus boring cam mana tu..hehehe..dah la aku nie jenis suka bercakap bila tak de orang tu yang buat poning kepala nie...si hubby nie pulak koje (outstation) dah le kena tinggal sorang. Emmm tetiba teringat sangat kat si comel aen, tak sabar nak tunggu hari jumaat boleh balik kg tgk anak mama.

Mama ngan papa syg sgt kat manje mama nie tapi nak wat cam mana keadaan memaksa mama ngan papa antar aen kat kampung.... lagi pun tu tempat terbaek tuk anak mama. Kalau ikutkan hati mmg tak sanggup....seksa nye aku tanggung x tau la nak ckp....peritnye hanye Allah je yang tau (nie yang malas nak citer sbb bila citer je bab nie nak nangis) terpaksa berpisah dengan anak tapi aku dan hubby tak de pilihan lain.

Memang kalau tgk dia mmg ceria sgt kat kg mungkin enviroment kat sana wat dia tenang kot tak cam duk kat nursery...bila la aku nak dpt pengasuh yang sesuai boleh jaga budak comel tu time aku gi keja... aku sebenarnya risau gak sekarang nie kalau ada rezeki, di izinkan Allah mak ngan abah mungkin akan ke tanah suci mengerjakan haji makanya budak comel kena dihantar ke pengasuh. Cuma risau gak kalau si comel aku tu tak nak...yelah tambah skg dia dah besar pandai cakap plk tu lagi la....asyik kita nie nak kena dengar cakap dia je...hehehehe





Aku ngan hubby sekarang nie pun tengah usaha cari pengasuh....cadangan nak ambik maid tapi tu la takut gak yelah macam-macam kes skg nie kan, buat nye bwak lari anak aku cam mana kan... (kang balik umah kosong mana nak cari...ha mana nak cari...payah2)

nanti kalau ada masa aku akan upload kan gambar si comel (anak dara aku tu la) tapi buat masa nie gambo katun pun boleh la kan...hehehehe....




~ Aen anak mama, kasih sayang mama pada aen tak de nilainye syg...setiap hari mama berdoa supaya kita boleh bersama seperti dulu.....Moga Allah pemudahkan segalanya....aminnnn ~

Perkahwinan