Jom Intai Blog Rosalinda

Foto Saya
Blog ini dah tentulah mengenai kehidupan aii bersama Cinta Hati dan Buah Hati kesayangan saya... Disini lah tempatnya saya menconteng apa saja yang saya nak ceritakan..berkongsikan rasa sayang, cinta, kasih, gembira, sedih dan segala nya...Jom intai saya di blog nie....

Cinta Hati

Cinta Hati

Buah Hati

Buah Hati

Kami

Kami

Arkib Blog

Robot

Khamis, 4 April 2013

Jom Intai ~ Abah...

Sebenarnya dah lama aku nak bercerita
pasal entry kali nie tapi hari nie rasanya
baru dikuatkan hati nie bercerita....
emm kadang2 kita rasa kenapalah kita yang di uji
tapi sesungguhnya itu rahsia Allah s.w.t...hanya dia
yang mengetahuinya...sebagai hambanya kita kena
redha di atas segala apa yang menimpa kita...
cuba cara dan bentuk ujian tu
saja yang berbeza...

Macam tu jugalah family aku...tahun lepas
bulan lima kami semua di kejutkan bila abah di serang kanser...
perit rasanya nak menerima realiti itu tapi..
alhamdulilah..kami insan yang terpilih
untuk menerima ujian ini...

Doktor dah sahkan yang abah aku kanser prostat...
stage 4...subhanallah..abah terpaksa menjalani
dua pembedahan. Pembedahan pertama
pada bahagian tulang belakang
sbbnya kanser tu dah merebak ke tulang belakang yang
menyebabkan abah lumpuh separuh badan...
doktor menggantikan nya dengan besi bagi
menyokong tulang belakangnya....
pembedahan yang kedua dilakukan selang tiga hari untuk
membuang "telur"..ketika tu mmg terlalu perit
tgk abah terlantar sakit...

Bukan mudah utk terangkan pada abah situasi pd masa tu..
tapi sehingga ke hari ini abah masih belum tau yang
kansernya di tahap empat...dan kos yang kami
adik beradik tanggung...

Abah aku seorang yang sangat aktif...seharian ada
je kerja yang dia nak or akan buat...
bila dah secara tiba-tiba abah di serang kanser
separuh badannya tidak dapat bergerak..iaitu
dari pusat hingga ke kaki...

Empat bulan abah terlantar tanpa boleh bergerak...
makan..buang air besar..segalanya di atas katil
tapi alhamdulilah
berkat kesabaran kami sekeluarga
abah akhirnya sekarang dpt bangun..dan berjalan semula...
walau pun tak sepenuhnya pulih tapi..
doa padanya tak pernah putus..
supaya abah kembali sihat seperti dulu..
walaupun mungkin terjadi..tapi kuasa Allah mengatasi
segalanya...

Semoga mak, aku dan kakak yang lain
di beri kekuatan tuk menjaga abah..
aku pasrah dengan apa yang jadi..
Aku sikit pun tak pernah
menyesal dengan keputusan aku berhenti kerja
tuk jaga abah dan mak..
dan aku bertambah bersyukur dikurniakan
suami yang teramat memahami...dan sanggup berkorban
untuk membenarkan aku balik ke ipoh
tuk jaga mak ngan abah...

Terima kasih sayang...sanggup berkorban...
mudah-mudahan ada rezeki aku di bidang lain...
sama-sama la doakan ye...aminn..
aku akan tetap menjaga abah dan mak selagi aku bernafas...


nie jelah satu-satunya gambar yang aku ambik
abah atas kerusi roda...yang lain sangat tak sanggup tgk
bukan tak nak terima kenyataan tapi..
sedih kalau kenang kan..

5 ulasan:

  1. Ros... akak sedih plak baca citer ni walo akak baca dlm keadaan tgh sibuk.. sbb akak tau..kputusan Ros berenti tu mmg keputusan yg terbaik. Sbb abg dan akak ipar akak amik keputusan balik kg jaga mak. Bkn mudah esp utk akak ipar akak yg org KL. Tp Allah bagi rezeki pd mereka sgt2 la banyak. Tu lah..sbb jaga mak kan.. jadi, keputusan Ros tu mmg terbaik.
    Akak doakan ayah ros terus sihat cam dulu..

    Sobss... *hugs*

    BalasPadam
  2. Ros..one more..tolong buang menda yg perlu ditulis sblm nak publish komen. kadang dia blur..tak napak kat mata akak nak tulis balik. huhu.
    disable kan dia dkt setting.

    BalasPadam
  3. rose sabar banyak2 yea..mai doakan ayah rose cepat sembuh..ala nak nangis plak...

    BalasPadam
  4. emm tq kekda..sy tak pernah menyesal pun...insyaAllah akan ada yang terbaik menanti kan...

    BalasPadam
  5. tq mai...aku dah draf..tapi br semalam kuat tuk publish kan..huhuhuhu

    BalasPadam

Perkahwinan