Jom Intai Blog Rosalinda

Foto Saya
Blog ini dah tentulah mengenai kehidupan aii bersama Cinta Hati dan Buah Hati kesayangan saya... Disini lah tempatnya saya menconteng apa saja yang saya nak ceritakan..berkongsikan rasa sayang, cinta, kasih, gembira, sedih dan segala nya...Jom intai saya di blog nie....

Cinta Hati

Cinta Hati

Buah Hati

Buah Hati

Kami

Kami

Arkib Blog

Robot

Rabu, 13 Julai 2011

Jom Intai Pasal ~ Ala Mamak


Nie menu yang masak last week...time bukak puasa....balik umah terus masak...dah abis gah ganti pose alhamdulilah...resepi nie dapat dari majalah wanita...cuba la ye...sedap....lepas nie boleh bukak restoran jual masakan ala mamak...hehehe


 Ayam Vanggey

Bahan-Bahan:-

Bawang Merah/Kecik (dua-dua pun boleh tapi ros pakai bawang merah manis sikit)
Bawang Putih
Halia
Bunga Lawang, Kayu manis, Buah Pelaga dan Bunga Cengkih
Kicap pekat
Serbuk kari ayam
Garam
Sedikit Gula
Daun Kari (untuk hiasan)

Cara Menyediakan:-

1. Mula-mula tumiskan bawang, halia, bunga lawang, kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga hingga naik bau.
2. Kemudian masukan rempah kari, bila dah garing masukan ayam gaul bagi separuh masak.....kemudian masuk kan kicap dan bahan perasa yang lain.....tutup api, angkat dan perap sampai setengah jam.
3.Lepas  dah setengah jam.....panaskan minyak goreng ayam tadi....bila dah nak garing masukkan daun kari dan angkat.
4. Seterusnya sedia untuk di makan......

 Kari ikan

nie la juadah buka pose...hari tu..

5 ulasan:

  1. jom mkn lapar lar tgk,,hehehehe

    BalasPadam
  2. rose Ayam Vanggey tue ape..meh share resepi..

    BalasPadam
  3. mai sori...kita dah masukan resepi tu tau...sorry lupa lak nak sharekan...ayam tu mmg bayak je kat kedai nasi kandar vanggey

    BalasPadam
  4. wah rajin masak... sedap ker? apa rs aym tu yeak?

    jom join kite nye blog jgk

    http://suteracintaku.blogspot.com/

    BalasPadam

Perkahwinan