Jom Intai Blog Rosalinda

Foto Saya
Blog ini dah tentulah mengenai kehidupan aii bersama Cinta Hati dan Buah Hati kesayangan saya... Disini lah tempatnya saya menconteng apa saja yang saya nak ceritakan..berkongsikan rasa sayang, cinta, kasih, gembira, sedih dan segala nya...Jom intai saya di blog nie....

Cinta Hati

Cinta Hati

Buah Hati

Buah Hati

Kami

Kami

Arkib Blog

Robot

Khamis, 21 April 2011

Jom Intai ~ Pasal Etok

ha...kepada kengkawan semua pernah tengok tak benda nie?






hehehehe...nie dinamakan etok. Ianya merupakan satu spesies dengan kerang tapi hidup di sungai yang cetek la...kalau air sungai surut memang banyak la etok nie...Cara nak ambik etok ni senang aje, org kelantan ckp dengan cara mengokok. Caranya ialah gali pasir ke dalam sungai dengan menggunakan raga atau jari pun boleh pastu raga tu tapis ke dalam air beberapa kali untuk mengasingkan etok dengan pasir dan batu-batu kecil. Aku pernah cuma time tu umur aku dalam 12 tahun pengalaman betul mmg tal leh lupa...hehehe...sonok..




Nie la caranya etok di salai...hehehe



Cara nak masak etok nie ada macam-macam cara boleh di rebus, masak lemak putih tapi yang biasa aku makan etok yang di salai. Salai je ngan rempah-rempah seperti garam, serai, halia dan sebagainya. Kalau korang nak tau banyak je boleh dapat etok nie kat sepanjang jalan kasar  ada gerai dan di pasar-pasar (siti khadijah dan pasir mas) yg jual etok.... cari mesti jumoa...Ha tapi ingat ...... etok jugak buleh membawa taun dan kepialu...jika dimakan berlebihan. Kalau dikelantan selalu nye mkn bersama nasi kerabu...aduhh sedap tu...




Etok yang dijual disukat dengan tin susu mcm dalam gambar tu....


Haa..nie la ropenye...isi etok yang aku citer tu....


2 ulasan:

  1. ermmm etok, masa kecik dulu rajin juga cari kat sungai, tapi kat kampung panggil lokan jer, kalau dapat pun rebus jer, hehehe...

    BalasPadam
  2. btl tu kan rebus pun sedap gak...tapi kalau salai mkn ngan nasi kerabu mmg terbaik la...

    BalasPadam

Perkahwinan