Jom Intai Blog Rosalinda

Foto Saya
Blog ini dah tentulah mengenai kehidupan aii bersama Cinta Hati dan Buah Hati kesayangan saya... Disini lah tempatnya saya menconteng apa saja yang saya nak ceritakan..berkongsikan rasa sayang, cinta, kasih, gembira, sedih dan segala nya...Jom intai saya di blog nie....

Cinta Hati

Cinta Hati

Buah Hati

Buah Hati

Kami

Kami

Arkib Blog

Robot

Ahad, 20 Mac 2011

Jom Intai ~ Pasal Ketupat Sotong


Resepi sotong nie kita menuntut dari mak, emm...... sedap gabungan sotong dan pulut memang unik. Ketupat sotong nie asal resepinye dari belah Pantai Timur. Buat Ketupat sotong nie tak la rumit sangat senang je cuma rumit tu sebab nak masukkan pulut ke dalam sotong, ialah kalau terlebih pulutnya nanti keras dan takut lak pecah tapi kalau sikit sangat tak rasa pulutnye kena sedang-sedang.hehe apa pun selamat mencuba.


Bahan – Bahan:-

Sotong
Beras Pulut
Santan
Gula Merah
2 – 3 Helai Daun Pandan
Lidi
Gula
Garam
Sedikit Air










Cara – Cara Membuat:-

  1. Bersihkan sotong dan ceraikan kepala dan badan sotong.
  2. Basuh dan tos kan air pada beras pulut.
  3. Masukkan beras pulut kedalam sotong dan sematkan kepala dengan lidi untuk elakan beras keluar bila sotong dimasak  *Jangan sampai penuh separuh je sebab nanti pulut akan kembang bila masak.
  4. Rebus sotong dan daun pandan yang telah disumat dengan pulut hingga separuh masak.
  5. Masukkan Santan, gula merah, garam dan sedikir gula pasir kemudian masak hingga sotong cukup kembang.
  6. Angkat dan hidangkan.






Nie la rupanye bila dah masak dan siap untuk di makan..selamat menjamu selera ye kengkawan....

2 ulasan:

  1. sedapnyer ketupat sotong!!!
    lame tak makan...

    BalasPadam
  2. hehe..mmg sedap sgt emm cuba la buat senang je

    BalasPadam

Perkahwinan